Skip to content

Wat is een Landingspagina?

Als je begint met het creëren van content voor je website, denk je waarschijnlijk alleen aan het maken van een homepage. Maar er is meer dan alleen die ene pagina. Een landingspagina is een belangrijk onderdeel van een website, maar wat is het precies? In dit artikel gaan we dieper in op de definitie en het doel van een landingspagina.

Waar wordt een landingspagina voor gebruikt

Een landingspagina (ook wel ‘landing page’ genoemd) is een apart onderdeel van een website dat gericht is op het converteren van bezoekers naar klanten. Deze pagina’s zijn ontworpen om bezoekers te overtuigen om actie te ondernemen, zoals formulieren invullen of aankopen doen. Afhankelijk van de bedrijfscultuur kunnen landingspagina’s worden gebruikt om informatie te verzamelen, leads te genereren of conversies te verhogen.

Waarom zou je landingspagina's gebruiken?

Er zijn vele redenen waarom bedrijven landingspagina’s gebruiken voor hun online marketingcampagnes en websites. De eerste helpt bij het verbeteren van de SEO-score (Search Engine Optimization). Wanneer uw website goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines, kan uw bedrijf meer organische bezoekers krijgen via Google, Bing en Yahoo! Met behulp van relevante content kunt u ook betere resultaten behalen in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit resulteert vaak in meer verkeer naar uw website en daarmee hogere conversieratio’s. 

Ten tweede help je met behulp van landingspaginas bij het optimaliseren van de bedrijfsprocessen en de conversieratio’s op je site door gerichte calls-to-action toe te voegen aan elke pagina. Daarnaast helpt het bij het volgen door campagne-URLs toe te voegen waardoor je precies weet welke campagne succesvol was en welke niet.

Hoe maak je een goede landingspagina

Wil je een geweldige landingspagina bouwen? Zo ja, dan ben je hier aan het juiste adres! Laten we eens kijken naar de belangrijkste elementen voor het maken van een effectieve landingspagina.

Kies het juiste ontwerp

Je ontwerp moet eenvoudig en overzichtelijk zijn, maar wel visueel aantrekkelijk. Zorg ervoor dat alle elementen gemakkelijk te navigeren en overzichtelijk zijn. Kies kleuren die je merk weerspiegelen, visuals die opvallen, en lettergroottes die zonder moeite leesbaar zijn. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat alles mobielvriendelijk is, tenslotte bezoeken meer mensen websites vanaf hun telefoon dan ooit tevoren!

Gebruik relevante afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van elke website, en landingspagina’s vormen daarop geen uitzondering. Ze kunnen de aandacht trekken en je pagina visueel aantrekkelijker maken. Kies voor hoge-kwaliteitsbeelden die je merk weerspiegelen en een verhaal vertellen.

Schrijf boeiende teksten

Je tekst moet beknopt maar overtuigend zijn; hij moet de aandacht trekken en mensen aanmoedigen langer op je site te blijven. Overstelp bezoekers niet met te veel tekst of technisch jargon. Richt je in plaats daarvan op wat je product of dienst speciaal maakt en waarom klanten er op bepaalde manieren baat bij hebben. Benadruk kenmerken, gebruik specifieke voorbeelden van succesverhalen, en geef bewijzen van klanttevredenheid als je kunt. Houd het vriendelijk maar professioneel, dit zal helpen de aandacht van mensen te trekken en ervoor zorgen dat ze je merk sneller vertrouwen.

Zorg voor duidelijke call to actions

Zorg voor duidelijke calls-to-action (CTA’s) door je inhoud heen, zodat bezoekers weten waar ze heen moeten of hoe ze actie kunnen ondernemen als ze meer willen weten over je product/dienst of direct iets van je willen kopen. Gebruik knoppen met contrasterende kleuren zodat ze afsteken tegen de rest van de inhoud op de pagina, dit trekt de aandacht van mensen en leidt ze ertoe om door te klikken als ze meer willen weten over wat je te bieden hebt. Neem ten slotte altijd links op naar andere pagina’s op je website, zodat gebruikers gemakkelijk meer informatie kunnen vinden als dat nodig is, dit houdt bezoekers betrokken terwijl ze verschillende delen van je site verkennen.

Een geweldige landingspagina bouwen hoeft niet moeilijk te zijn, volg gewoon deze eenvoudige stappen! Kies het juiste ontwerp voor een maximale visuele aantrekkingskracht, schrijf boeiende teksten die snel de aandacht trekken, en geef overal duidelijke oproepen tot actie, zodat bezoekers precies weten waar ze heen moeten of hoe ze desgewenst actie kunnen ondernemen,

Conclusie

Landingspaginas zijn essentiële elementen voor online marketing succes omdat ze helpen bij beter geoptimaliseerde woorden voor zoekmachines, hogere converstieratio’s realiseren, bedrijfsprocessen optimaliseren en tracking mogelijk maken. Met behulp van relevante content opgericht in combinatie met gerichte calls-to-action kan jouw bedrijf meer leads genereren en conversies realiseren. Door dit alles toe te passen vergroot je de kans dat jouw website bovenaan staat in de zoekresultaten!